Vítejte na mém webu

Jmenuji se Jiří Urbánek. Jsem farářem v Mikulovicích u Jeseníku. Na tomto webu Vám chci nabídnout nedělní kázání a důležité dokumenty. 

 

Karmelitka svatá Alžběta od Nejsvětější Trojice:

 

"Můj Bože, upokoj mou duši, udělej si z ní své nebe, svůj milovaný příbytek a místo svého odpočinku.   Ať Tě tam nikdy nenechávám samotného."

 

 

 

Papež František (Apoštolská exhortace Christus vivit 34, 98, 112, 154):

"Mládí nespočívá ve věku, ale ve stavu srdce."

"Klerikalismus je ustavičným pokušením těch kněží, kteří si vykládají přijatou službu jako uplatňování moci, a ne jako nesobecky a obětavě nabízenou službu."

"Bůh tě miluje. Nikdy o tom nepochybuj, ať se ti v životě děje cokoli. Ať se necházíš v jakýchkoli životních okolnostech, jsi nekonečně milován."

"Přátelství s Ježíšem je nerozlučitelné. On nás nikdy neopustí, i když se nám zdá, že mlčí."   

 

14. neděle v mezidobí, cyklus C

 

Jedním z největších Božích zásahů v dějinách izraelského národa byl návrat tohoto národa z babylonského zajetí. Bůh odpustil vinu vyvoleného národa, Izrael může začít znovu žít v zaslíbené zemi. Radost z konce zajetí je však narušena pohledem na zničený Jeruzalém a chrám. Skrze proroka Izaiáše dává Hospodin svému lidu světlo naděje. To, co je v troskách, bude zase obnoveno. Izrael dojde útěchy:

"Jako matka utěšuje svého syna, tak já vás potěším, v Jeruzalémě naleznete útěchu."

Slova naděje a útěchy zaznívají také v evangeliu. Pán Ježíš vysílá před sebou dvaasedmdesát učedníků, aby hlásali příchod Božího království. Na znamení příchodu Boží vlády učedníci dostávají moc uzdravovat a osvobozovat od zlých duchů. Důležité je i číslo dvaasedmdesát. Podle tehdejšího přesvědčení bylo na světě právě tolik národů. Učedníci tedy jsou vysláni ke všem národům.

Osvobození z nemocí, hříchů a z útlaku zlých duchů, je důvodem velké radosti. Lidstvo, obnovené vírou v Ježíše Krista, se stává novým stvořením.

Tato obnova se děje skrze Kristův kříž. Z Kristova probodeného Srdce vytryskla voda a krev, symboly svátosti křtu a Eucharistie. Křtem se rodí a Eucharistií živí nové stvoření. Na Kristově kříži vše spočívá. To dobře pochopil svatý Pavel, který napsal tato slova:

"Ať je daleko ode mě, abych se chlubil něčím jiným než křížem našeho Pána Ježíše Krista, kterým je pro mě ukřižován svět a já světu."

Přijmout Kristův kříž, přijmout ovoce Kristova kříže, to je cesta ke spáse, cesta k novému stvoření. Kristův kříž je pro Pavla nejen zdrojem vykoupení, ale také prostředkem k osvobození z otroctví tomuto světu. Kristovým křížem je pro Pavla ukřižován svět a Pavel světu.

Světem zde rozumíme vše, co není v souladu s Bohem, co se proti Bohu staví. Kristův kříž přinesl lidem svobodu ze zajetí smrti, hříchu a zlých duchů. Jen Kristův kříž zasluhuje slávu, neboť z nás vytvořil nové stvoření.

Pro Pavla tento svět již nic neznamená a také Pavel nic neznamená pro svět. Svět Pavla neohrožuje, neláká svými svody. Svět je pro Pavla ničím. Kristovým křížen byl svět obnoven, stal se novým stvořením, které patří Bohu. I Pavel zcela patřil Kristu. Žil ve světě, ale nepatřil světu. Vymanil se z jeho vlivu.

Co pro nás znamená Kristův kříž? Nemá být jen ozdobou našich domů, ale také našich srdcí. Kristův kříž má být naší chloubou, dokonce jedinou chloubou. Vše ostatní není důležité. Vírou v moc Kristova kříže a křtem jsme se stali novým stvořením. Také pro nás má být ukřižovaný svět a my světu.

To je pro nás hodně těžké. Proč? Protože jsme se Bohu zcela neodevzdali. Víru můžeme definovat jako odevzdání se Bohu, který nám vše odevzdal jako první.

Ať je tedy i pro nás kříž jedinou chloubou, který nám dává vnitřní svobodu.