Víra - nejcennější poklad

09.07.2023 16:08

13. neděle v mezidobí, cyklus A

 

Každý člověk má něco cenného. Něco, co si chrání, o co by nerad přišel. Ceníme si zvláště vztahů k lidem. Na prvním místě vztahů k nejbližším. Nejdůležitější jsou přirozené vztahy mezi rodiči a dětmi, dále manželské vztahy. Pokud jsou tyto vztahy narušeny, poznamená to člověka často na celý život.

Přesto však nad tato přirozená pouta k nejbližším stojí pouto k Bohu. To jsme vytvořili vírou, nadějí a láskou, které jsou Božím darem.

Pro věřícího člověka je nejcennější vztah k Bohu. Pokud je tento vztah narušen, má to vliv nejen v pozemském životě, ale má to vliv i pro věčnost. Může to ohrozit spásu člověka.

Pán Ježíš nám v evangeliu říká:

"Kdo miluje otce nebo matku víc nežli mne, není mě hoden; kdo miluje syna nebo dceru víc nežli mne, není mě hoden."

Kdo by pro rodiče nebo děti zapřel Boha, kdo by pro ně odpadl od víry v Boha, není hoden života věčného v nebi. Vztah k Bohu stojí i nad vztahy k nejbližším.

Pán dále pokračuje:

"A kdo nebere svůj kříž a nenásleduje mě, není mě hoden."

Hoden věčného života s Bohem není ani ten, kdo pro Ježíše není ochoten snášet utrpení nebo potupu.

Další slova evangelia:

"Kdo nalezne svůj život, ztratí ho, kdo však ztratí svůj život pro mě, nalezne ho."

Kdo v době pronásledování zapře Ježíše, ztratí věčný život (nebe). Kdo se ke Kristu přihlásí i za cenu ztráty života, získá věčný život. Mučednická smrt pro Krista je vstupenkou do nebe.

Nejcennější co máme, je naše víra v Ježíše Krista. To je naše největší hodnota, pro kterou máme být ochotni ostatní ztratit.

V další části evangelia nás Pán povzbuzuje k přijímání těch, kdo mu slouží jako hlasatelé evangelia. Kdo je přijímá a je ochoten se o ně postarat, jako by tím přímo sloužil Kristu:

"Kdo vás přijímá, mne přijímá, a kdo mne přijímá, přijímá toho, který mě poslal."

Dokonce takovým dobrodincům slibuje odměnu hlasatelů evangelia. I podaná číše studené vody Kristovým služebníkům zasluhuje Boží odměnu.

Ať je tedy pro nás nejdůležitějším vztahem vztah k Bohu. Ať je naše víra nejcennější hodnotou, pro kterou jsme ochotni ostatní ztratit. Ztráta nebe by byla nekonečně větší ztrátou.