Proč se živit lusky, když nám Otec dává chleb?

17.03.2016 21:45

4. neděle postní, cyklus C

  V dnešním evangeliu jsme slyšeli podobenství "O milosrdném Otci".
 V hebrejštině je milosrdenství vyjádřeno dvěma slovy. Prvním je hesed. Hesed vyjadřuje vztah mezi Bohem a člověkem, který se zakládá na věrnosti (emet). Vyjádřením tohoto vztahu je smlouva mezi Bohem a člověkem. Naší smlouvou s Bohem je svátost křtu. Bůh je věrný své smlouvě s námi, i když my jsme nevěrní. Nemůžeme svou nevěrností zrušit Boží věrnost.
 Druhým výrazem je rahamim. Vyjadřuje Boží příchylnost k člověku, lásku a soucit, které vychází z Božského Srdce.
 V podobenství "O milosrdném Otci" se můžeme setkat s Božím milosrdenstvím. Mladší syn svým jednáním svého otce urazil a zarmoutil. Ale otec zůstává nevěrnému synu věrný. Syn se již nepovažuje hodným nazývat se otcovým synem, ale otec nad ním nezlomil hůl. Vrací mu synovskou důstojnost:
  "Honem přineste nejlepší šaty a oblečte ho, dejte mu na ruku prsten a obuv na nohy!"
  Otec je vůči synu pohnut lítostí, jak jsme slyšeli v evangeliu:
  "Když byl ještě daleko, otec ho uviděl a pohnut soucitem přiběhl, objal ho a políbil."
  Otec musel ztraceného syna vyhlížet, toužit po jeho návratu.  A když ho z dálky uviděl, běží k němu a objímá ho.
  Ano, náš nebeský Otec je věrný, i když my jsme nevěrní. Nikdy nezruší smlouvu, kterou s námi skrze křest uzavřel. Protože respektuje svobodnou vůli člověka, dopouští, že ho lidé opouštějí. Nedokážeme pochopit trápení Otcova Srdce nad člověkem, který se mu ztratí.
  Nebeský Otec čeká na návrat marnotratného syna, touží po jeho návratu. Máme jistotu, že se můžeme k Otci vrátit. Nebeský Otec nás chce znovu obejmout a políbit. Vrátit nám synovskou důstojnost. Nesmírně se raduje z našeho návratu:
  "Ale máme proč se veselit a radovat, protože tento tvůj bratr byl mrtev, a zase žije, byl ztracen, a je zase nalezen."
  Postní doba je dobou návratu k Bohu, návratu do Otcovy náruče. Všichni jsme nějakým způsobem zběhli od Boha. Nyní se máme k Bohu vrátit. Cesta k nebeskému Otci je vždy volná. Nebeský Otec nás navíc čeká a touží po našem návratu.     
  Proč se živit lusky, když nám chce dát chléb, který dává život?
  Bůh je stále věrný a soucitný.
  Boží milosrdenství je větší než jakýkoli náš hřích.