Když se modlíte, říkejte: Tatínku...
17. neděle v mezidobí, cyklus C
Společným tématem dnešních čtení je modlitba.
V prvním čtení se Abrahám přimlouvá za hříšná města Sodomu a Gomoru:
„Skutečně chceš zahubit spravedlivého s viníkem?“
Abrahám pak s Bohem smlouvá. Nakonec usmlouvá z padesáti spravedlivých na deset. Hospodin řekl:
„Nezahubím (město) kvůli deseti.“
Tady poznáváme dvě důležité věci. Jaký význam mají v městě nebo obci věřící lidé, kteří se snaží žit podle Boží vůle a svou přímluvou vyprošují městu nebo obci Boží milosrdenství. Je správné modlit se za obrácení lidí ve světě, ale měli bychom se především modlit za lidi, se kterými žijeme v jedné obci.
Druhá věc – Bůh by ušetřil město kvůli deseti spravedlivým. Křesťan, který usiluje o svatost života, to nedělá jen pro spásu své vlastní duše, ale dělá to i pro ostatní. Deset spravedlivých může odvrátit spravedlivý Boží trest.
V evangeliu prosí učedníci Pána Ježíše, aby je naučil modlit. Pán Ježíš je učí modlitbě „Otče náš“, která je všem křesťanům tak drahá.
To podstatné je v modlitbě, kterou nás Pán naučil, uvedeno hned na počátku:
„Když se modlíte, říkejte: Otče ...“
Už ve Starém zákoně se vyskytuje označení Boha „Otec“. Bůh je Otcem Izraele, celého národa. Židé se však neodvažovali Boha v modlitbě oslovit jako Pán Ježíš. Pán Ježíš říká Bohu „ABBA“ (v aramejštině „táto, tatínku“). To lze pochopit. Pán Ježíš je skutečný Boží Syn, zrozený z Otce přede všemi věky, má právo říkat První Božské Osobě „tatínku“.
Ale Pán Ježíš nás vybízí, abychom i my, kteří jsme se stali adoptivními Božími dětmi, říkali Bohu „ABBA“ - tatínku. A to je velká milost.
Nejenže můžeme svému Bohu říkat „tatínku“, ale můžeme s ním mít jedinečný, osobní vztah. Vztah milujícího dítěte k milujícímu Otci.
To bychom měli zvážit, když se začínáme modlit tuto modlitbu. Pak už to nebude odříkaná básnička, splněná povinnost, ale bude to setkání Božího dítěte s milujícím nebeským Otcem.
V modlitbě Otče náš si můžeme všimnout další důležité věci. Modlíme se v ní v množném čísle. Neříkáme:
„Chléb náš vezdejší dej mi dnes. A odpusť mi moje viny.“
Ale modlíme se:
„Chléb náš vezdejší dej nám dnes. A odpusť nám naše viny.“
Svou víru nemáme prožívat na „vlastním písečku“, nemáme si vytvořit svůj duchovní svět, kde kromě Boha nikdo nesmí. Pán Ježíš chce, abychom prožívali svou víru společně v Církvi. Proto spojuje lásku k Bohu s láskou k druhým lidem.
Na cestě do nebe máme jít společně, být si oporou, modlit se za sebe, za celou farnost, za věřící i nevěřící. Jsme všichni děti nebeského Tatínka, kterému záleží na spáse každého člověka. Do nebe jdeme společně, do pekla jde každý sám.
Děkujme Bohu za to, že můžeme k Němu mít intimní vztah jako dítě k Otci. Děkujme také za společenství Církve. Bůh je náš Otec, Církev je naše Matka.