Kdo je můj bližní?
15. neděle v mezidobí, cyklus C
Mojžíš nabádá Izraelity k zachovávání Božích přikázání. Ta nejsou nepochopitelná, vždyť je zjevil sám Bůh. Jsou člověku blízká jako jeho vlastní srdce:
"Vždyť je ti to slovo velmi blízké, je ve tvých ústech a v tvém srdci, takže ho můžeš zachovávat."
Boží přikázání jsou v srdci člověka, neboť jejich základem je láska k Bohu a k lidem.
V evangeliu přichází za Ježíšem zákoník a ptá se:
"Mistře, co mám udělat, abych dostal věčný život?"
Na výzvu Pána Ježíše odpovídá, že podstatou Zákona je láska:
"Miluj Pána, svého Boha, celým svým srdcem, celou svou duší, celou svou silou i celou svou myslí, a svého bližního jako sám sebe."
Pán Ježíš zákoníka pochválil, zákoník však klade další otázku:
"A kdo je můj bližní?"
Jaká je hranice lásky k bližním? Židé měli milovat své bližní, tzn. své spoluvěrce. Pro farizeje byli bližní jen ti, kdo zachovávali Mojžíšův zákon. K ostatním lidem již nebyli láskou povinováni. Pán Ježíš svým podobenstvím o milosrdném Samaritánu, ruší tuto hranici. Láskou jsme povinováni každému člověku.
Jeden člověk, nejspíše příslušník židovského národa, šel z Jeruzaléma do Jericha a na cestě byl přepaden lupiči, oloupen a polomrtvý ponechán svému osudu. Kolem přechází kněz, pak i levita, nositelé stejné víry, příslušníci stejného národa. Zraněnému se vyhýbají. Kolem prochází i Samaritán, který byl nepřítelem židů, a kterým židé pohrdali jako pohanem. Tento Samaritán nezkoumá jaké národnosti nebo náboženství je zraněný, ale "je mu ho líto".
Cítí ke zraněnému soucit a milosrdně mu pomáhá.
Láska a milosrdenství k lidem nemá mít žádnou hranici. Pro křesťana je bližním každý, kdo potřebuje pomoc. Tedy nejen spoluvěrec, který se mnou chodí do kostela, ale i ti, kteří již do kostela nechodí, jinověrci i ti, kteří v Boha nevěří. Láska nemůže mít hranice.
Také doplňující otázka Ježíšova zní jinak než původní otázka zákoníka:
"Co myslíš, kdo z těch tří se zachoval jako bližní k tomu, který se ocitl mezi lupiči?"
Od otázky, kdo je můj bližní, spěje Pán Ježíš k otázce, kdy se chovám já jako bližní k člověku. Odpověď je tato: když prokazuji milosrdenství tomu, kdo ho potřebuje.
Nemám se tedy ptát sám sebe, zdali mám pomoci tomu člověku, ale zdali se k němu chovám jako bližní, jako ten, který je trpícímu člověku na blízku. Nemám zkoumat, zdali si zaslouží mé milosrdenství, ale být k němu milosrdný jako Ježíš. Kdyby Pán Ježíš zkoumal, zdali si zasloužíme jeho milosrdenství, byli bychom stále ve svých hříších.
Milosrdná láska k bližnímu, ke každému bližnímu, který potřebuje pomoc, to je cesta k věčnému životu. To je pravá a ryzí zbožnost. Nestačí však jen to znát. I nám Ježíš říká:
"Jdi a stejně jednej i ty!"