Dobrý pastýř zná své ovce

07.05.2015 20:54

4. neděle v mezidobí, cyklus B

  V dnešním evangeliu se nám Pán Ježíš představuje jako dobrý pastýř:
  "Já jsem pastýř dobrý! Dobrý pastýř dává za ovce svůj život."
  "Já jsem dobrý pastýř: znám svoje (ovce) a moje (ovce) znají mne ..."
  Dobrý pastýř dává za ovce svůj život. Celý Ježíšův život byl dáváním. Jeho nasazení při hlásání Božího království, uzdravování nemocných, konání exorcismů, jeho láska k lidem na okraji společnosti a ke hříšníkům, to vše je projevem obětování jeho života pro člověka. Ježíš se nám vydal do krajnosti, když zemřel za naše hříchy na kříži. Dal život za své ovce, a to zcela dobrovolně, z lásky k nám:
  "Proto mě Otec miluje, že dávám svůj život, a zase ho přijmu nazpátek. Nikdo mi ho nemůže vzít, ale já ho dávám sám od sebe."
  Dobrý pastýř také zná své ovce. Nejde jen o znalost jména, ale spíše o znalost srdce člověka. Toto poznání je základem důvěrného vztahu, základem lásky, kterou Ježíš k nám má. Ježíš nás dokonale zná, před ním nemůže nic utajit. Ví o našich přednostech i slabostech, o naší touze jít za ním - dobrým pastýřem.
  Ovce znají Ježíše. Kdo zakusí a uvěří v Ježíšovu lásku, nemůže Ježíše nemilovat.
  Ježíš svěřil své stádce biskupům a kněžím. Také oni mají být pro svěřené duše dobrými pastýři. Mají být ochotni dávat za ty, kteří jim byli svěřeni, svůj život. Mají jim dávat dobrou pastvu Božího slova  a svátostí, vést je cestou věčného života.
  Aby mohli svěřené duše vést, musí se sami snažit následovat Ježíše. Musí se potýkat se svou slabostí. Musí důvěřovat svému Pánu, že jim v jejich službě pomůže a že napraví jejich selhání.
  Také oni mají "znát" své ovce, mít k nim důvěru, mít je rádi. Být k nim trpěliví, jako je Ježíš trpělivý k nim.
  Vyprošujme Církvi dobré pastýře, kteří se budou snažit připodobnit Ježíši Kristu. Pastýře, kteří nepřeslechnou Petrovo vybídnutí (1 Pt 5,1-3):
  "Vaše duchovní představené vybízím - já sám duchovní představený jako oni, svědek Kristových utrpení a účastník slávy, která se má v budoucnosti zjevit: paste Boží stádce vám svěřené a vykonávejte nad ním dohled, ne proto, že musíte, ale dobrovolně, jak to chce Bůh; ne pro špinavý zisk, ale ochotně; ne jako dědiční páni ve svém údělu, ale buďte svému stádci vzorem."