Vítejte na mém webu

Jmenuji se Jiří Urbánek. Jsem farářem v Mikulovicích u Jeseníku. Na tomto webu Vám chci nabídnout nedělní kázání a důležité dokumenty. 

 

Karmelitka svatá Alžběta od Nejsvětější Trojice:

 

"Můj Bože, upokoj mou duši, udělej si z ní své nebe, svůj milovaný příbytek a místo svého odpočinku.   Ať Tě tam nikdy nenechávám samotného."

 

 

 

Papež František (Apoštolská exhortace Christus vivit 34, 98, 112, 154):

"Mládí nespočívá ve věku, ale ve stavu srdce."

"Klerikalismus je ustavičným pokušením těch kněží, kteří si vykládají přijatou službu jako uplatňování moci, a ne jako nesobecky a obětavě nabízenou službu."

"Bůh tě miluje. Nikdy o tom nepochybuj, ať se ti v životě děje cokoli. Ať se necházíš v jakýchkoli životních okolnostech, jsi nekonečně milován."

"Přátelství s Ježíšem je nerozlučitelné. On nás nikdy neopustí, i když se nám zdá, že mlčí."   

 

15. neděle v mezidobí, cyklus C

 

Dnešní evangelium pojednává o lásce k bližnímu, o povinné lásce k bližnímu.

Znalec Zákona Pána Ježíše pokouší otázkou:

"Mistře, co mám dělat, abych dostal věčný život?"

Pán Ježíš mu odpovídá otázkou:

"Co je psáno v Zákoně?"

Znalec Zákona správně odpovídá, že to podstatné je láska k Bohu a bližnímu. Je třeba milovat Boha nade vše a bližního jako sám sebe. Pán Ježíš jeho odpověď schvaluje. Zákoník se chce ospravedlnit a klade Ježíšovi další otázku:

"A kdo je můj bližní?"

Izraelité byli povinni lásky ke svým souvěrcům, k pohanům už ne. Proto je tato otázka důležitá. Pán Ježíš na zákoníkovu otázku odpovídá podobenstvím. Toto podobenství o milosrdném Samaritánovi podrobně rozebírá papež František na začátku své encykliky o bratrství Fratelli tutti.

V podobenství procházejí kolem zbitého muže tři lidé: kněz, levita a Samaritán. Kněz a levita byli pravověrní Židé, kteří Samaritány pohrdali, neboť je považovali za odpadlíky od pravé víry. Tito věřící lidé kolem zraněného pouze prošli. Jen Samaritán se zastavil, aby zraněnému pomohl. Jistě i on měl nějakou důležitou práci, ale dokázal ji odložit, aby pomohl bližnímu, aby byl sám bližním zraněnému člověku.

Odpadlík od pravé víry se zachoval tak, jak se měli zachovat pravověrní Židé.

Pomoc potřebnému člověku vyžaduje, abychom mu obětovali svůj čas, abychom pomohli člověku na úkor svých plánů. Pomahající člověk si dělá problém, který musí nějak řešit. V podobenství byl Samaritán se zraněným člověkem zřejmě celou noc. Celou noc se o něho staral. Až byl v lepším stavu, zaplatil hostinskému za nocleh a slíbil mu, že mu po návratu doplatí zbytek.

Samaritán obětuje pro neznámého člověka čas a peníze. Je to člověk velké lásky. Neznal Zákon tak dobře jako kněz a levita, ale podle Zákona žil. Bližním byl pro něho každý člověk, který potřebuje pomoc. Své lásce nekladl žádné hranice.

Kolika potřebným lidem jsme v životě pomohli? Kolika potřebným jsme věnovali čas, energii nebo i hmotné prostředky? A kolik zraněných jsme nechali ležet v kaluži krve a šli jsme za svými "důležitými" věcmi? Kolik zraněných jsme neobvázali na těle nebo na duši?

Papež František v encyklice Fratelli tutii píše:

"Dřív nebo později se všichni určitě setkáme s člověkem, který trpí. Dnes je takových lidí stále víc a víc. Každý den se musíme rozhodovat, zda budeme milosrdným Samaritánem, nebo tím, kdo v bezpečné vzdálenosti lhostejně projde kolem."

Rozhodujme se být bližním pro potřebné lidi. V těchto lidem sloužíme Kristu.

I nám Pán Ježíš říká:

"Jdi a stejně jednej i ty!"